Εξαντλημένο
Φάροι & φαρίσκοι / 7
Ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη
μτφρ.: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος
Τα «Βιβλιοπωλεία» είναι το άθροισμα της ιστορίας των βιβλιοπωλείων, οι σχέσεις τους με τους συγγραφείς και το πώς έγιναν κεντρικά σημεία κουλτούρας και πολιτικής αντίστασης - όλα καταλήγουν σ' ένα ταξίδι από το εμπόριο βιβλίων της αρχαίας ρώμης ώς τον 21ο αιώνα. Νοσταλγικό αλλά και απομυθοποιητικό το βιβλίο είναι και κριτική του πολιτισμού και μαζί ταξιδιωτικό χρονικό.
Κάθε φορά που διαβάζω αυτό το βιβλίο με κατακλύζει αστραπιαία η επιθυμία να φτιάξω τις βαλίτσες μου και να αρχίσω να τα επισκέπτομαι ένα προς ένα. Ένα βιβλίο σαν κυνήγι θησαυρού.
Cees Noteboom
ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΓΡΑΨΑΝ:
Ο περιηγητής των βιβλιοπωλείων
Όποιος έχει διαβάσει υπομονετικά ή έστω έχει ψάξει πληροφορίες για τόπους και ανθρώπους στο έργο του Κυριάκου Σιμόπουλου, Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα, αναμφίβολα έχει γοητευτεί από αυτά τα περιηγητικά χρονικά που καλύπτουν τη μεγάλη χρονική περίοδο από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 19ου αι. Ο πλούτος της ματιάς και των ιδεών των συγγραφέων τους, η υγιής περιέργειά τους, τα κίνητρα και τα ενδιαφέροντα του καθενός, η παρατηρητικότητα και η ποικιλία των πληροφοριών, το συνειρμικό και άναρχο πέρασμα από το ένα θέμα στο άλλο, συνεπαίρνουν.
Ο Jorge Carrión, καθηγητής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, είναι ένας σύγχρονος περιηγητής. Βιβλιόφιλος και συστηματικός αναγνώστης, λίγο αρχαιολόγος και ιστοριοδίφης των βιβλιοπωλείων, φίλος εκδοτών, συγγραφέων, βιβλιοπωλών. Μονομανής όπως οι παλαιοί ταξιδιώτες και οι συλλέκτες. Μεθοδικός ερευνητής.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
της Μαρίζας Ντεκάστρο, www.oanagnostis.gr, 27.8.2018
Η μυθολογία του βιβλιοπωλείου
Ο Ισπανός Χόρχε Καριόν μας παρασύρει σε ένα οδοιπορικό από το αρχαιότερο κατάστημα βιβλίων του κόσμου έως τα θρυλικά στέκια λογοτεχνών και τα τουριστικά προσκυνήματα σε ιστορικούς τόπους της γνώσης
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Κουζέλη Λαμπρινή , www.tovima.gr, 29.7.2018
Ταξίδι με την κιβωτό
«Κάθε βιβλιοπωλείο συμπυκνώνει τον κόσμο. Είναι οι διάδρομοι ανάμεσα στα ράφια και όχι οι εναέριες διαδρομές που ενώνουν μια χώρα και τις γλώσσες της, με τις απέραντες περιοχές όπου ομιλούνται άλλες γλώσσες. Δεν είναι κάποιο διεθνές σύνορο που πρέπει να διασχίσει κανείς παρά ένα βήμα - ένα απλό βήμα - αυτό που σε κάνει να αλλάξεις τοπίο (και τοπωνύμια και χρονική περίοδο): ένα βιβλίο που έχει εκδοθεί το 1976 βρίσκεται δίπλα σε κάποιο άλλο που εκδόθηκε χθες, που μόλις κατέφθασε και μυρίζει λιγνίνη (της οικογενείας της βανίλιας)· μια μονογραφία περί των προϊστορικών μεταναστεύσεων συμβιώνει με μια μελέτη για τις μεγαλουπόλεις του 21ου αιώνα· μετά τα άπαντα του Καμί βρίσκεις εκείνα του Θερβάντες (σε κανέναν άλλο χώρο δεν είναι τόσο αληθής ο στίχος του Ζουζέπ ΒισένςΦος: "Με συναρπάζει το καινούργιο και με γοητεύει το παλιό"). Δεν είναι μια εθνική οδός, αλλά μια διαδρομή από σκάλες ή μάλλον ένα κατώφλι ή ίσως ούτε καν αυτό: να δεις τα πράγματα από την ανάποδη, αυτό που ενώνει ένα είδος με κάποιο άλλο, μια επιστήμη ή μια εμμονή με το αντίθετό τους που συχνά τις συμπληρώνει: το αρχαίο ελληνικό δράμα με το μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα, τη μικροβιολογία με τη φωτογραφία, την ιστορία του Φαρ Ουέστ με τα λαϊκά μυθιστορήματα για καουμπόηδες, την ινδική ποίηση με τα Χρονικά των Ινδιών, την εντομολογία με τη θεωρία του χάους».
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Πέτρος Τατσόπουλος, www.tanea.gr, 21.7.2018
Βιβλιοχώρες
Στο κέντρο του μια μακριά γόνδολα, γεμάτη με μεταχειρισμένα βιβλία. Πολλές καρτ ποστάλ, μια ολόκληρη κοινότητα από γάτες, μια αποθήκη για βάρκες και μπανιέρες, και αυτές γεμάτες με βιβλία και περιοδικά, και στο πάτωμα ξύλινες τάβλες, για την περίπτωση που εισβάλλει η παλίρροια. Είναι το βιβλιοπωλείο «Acqua Alta», μία από τις «χώρες» όπου ταξιδεύουμε νοερά διαβάζοντας το βιβλίο του Χόρχε Καριόν «Βιβλιοπωλεία, ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη» που μόλις κυκλοφόρησε (εκδόσεις Ποταμός, μετάφραση Κωνσταντίνος Παλαιολόγος).
Ο 40χρονος συγγραφέας, λογοτεχνικός δημοσιογράφος και καθηγητής Σύγχρονης Λογοτεχνίας στη Βαρκελώνη, γράφει για τα βιβλιοπωλεία που έχει επισκεφθεί σε όλον τον κόσμο, γι' αυτά που υπήρξαν και γι' αυτά που εξακολουθούν να ζουν σαν χώροι πολιτισμικής τελετουργίας, για τις προσωπικές περιπέτειες βιβλιοπωλών, σαν την περίφημη Σίλβια Μπιτς του παρισινού βιβλιοπωλείου «Σαίξπηρ εντ Κόμπανι», αλλά και για τις μεγάλες αλυσίδες και φυσικά για τη νέα εποχή του άυλου βιβλιοπωλείου.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Νίκος Μπακουνάκης, www.tovima.gr, 8.7.2018
Όταν κλείνει ένα βιβλιοπωλείο
Ο Καταλανός 42χρονος συγγραφέας Χόρχε Κάριον με το πολυδιαβασμένο και πολυταξιδεμένο βιβλίο του που φέρει τον τίτλο Βιβλιοπωλεία μας δίνει ένα μέτρο της μετάβασης από ένα παραδοσιακό κόσμο σε ένα άλλο, εκείνον της ψηφιακής εποχής.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Γ. Κ. Καρατζάς, www.protothema.gr, 1.7.2018
Ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη
Ο Συγγραφέας στα πλαίσια του Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία εν Αθήναις) στις 12/6/2018 ανέφερε ότι οι αναγνώστες μπορούν να το διαβάσουν και ως ένα μυθιστόρημα και όχι απλά ως Δοκίμιο.
Σε αυτό το ευχάριστο δοκίμιο (ως προς την ανάγνωση) ο συγγραφέας παρουσιάζει την εξέλιξη των βιβλιοπωλείων μέχρι τον 21ο αιώνα. Πως μετατράπηκαν σε κομμάτι της σύγχρονης ζωής και γιατί είναι ευμετάβλητα στις μέρες μας. Παράλληλα κάνει αναφορές στα βιβλιοπωλεία όπως αυτά αποτυπώνονται στον χώρο της τέχνης και του κινηματογράφου.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Μαρία Λιάκου, fractalart.gr, 20.6.2018
Παθιασμένος συλλέκτης βιβλιοπωλείων
Δεν μπορώ να φανταστώ βιβλιόφιλο που να μη ρουφήξει το, ήδη μεταφρασμένο σε δώδεκα γλώσσες, ιδιόρρυθμο, γοητευτικό βιβλίο του 42χρονου Χόρχε Καριόν από τη Βαρκελώνη (με ρίζες όμως στην Ανδαλουσία, εξ ου και μου έριξε μια στραβή ματιά όταν τον ρώτησα για το ζήτημα της ανεξαρτησίας της).
Ο τίτλος τα λέει όλα: «Βιβλιοπωλεία». Κάτι μεταξύ δοκιμίου και ταξιδιωτικού, σε παίρνει από το χέρι και σε οδηγεί σε βιβλιοπωλεία κάθε γωνιάς της Γης, διάσημα και άσημα (και στην Αθήνα φυσικά), ενώ συγχρόνως ξετυλίγει την ιστορία ανά τoυς αιώνες αυτών των μαγικών χώρων που λατρεύει και παθιάζεται με τη διατήρησή τους σε εποχές amazon.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Βένα Γεωργακοπούλου, www.efsyn.gr, 17.6.2018