Ποταμόπλοια / 44
μτφρ. Σπύρος Γιανναράς
Μυθιστόρημα
Ποιος φονεύει τον άνθρωπο που αυτοκτονεί; Με αυτό το ερώτημα, παρμένο από αστυνομικό μυθιστόρημα, ο Camille de Toledo ανατέμνει την ταραγμένη ιστορία του 20ού αιώνα, αφού πρώτα αναγνωρίσει στην σωματική του κατάρρευση τις απώτατες συνέπειες μιας συστηματικής αποσιώπησης. Η απόπειρα εξεύρεσης λυτρωτικής απάντησης, τον φέρνει αντιμέτωπο με το σύγχρονο πρόσωπο του Μινώταυρου, του τέρατος της Ιστορίας που επανεμφανίζεται κάθε τόσο για να μας γονατίσει. Με ποιο τρόπο τα χρόνια της οικονομικής άνθισης, της χρυσής εποχής της βιομηχανίας, της ανοικοδόμησης μετά την ήττα της Γερμανίας το 1945, επικάλυψαν τους φόβους και τις αγωνίες από τα χρόνια του πολέμου; Τι μένει κρυμμένο μέσα στα σώματα από τα χρόνια τραύματα; Γιατί με την πρώτη πετρελαϊκή κρίση του 1973 αναδύθηκαν όλες οι αδυναμίες του παρελθόντος; Υπερβαίνοντας τα όρια της απλής αυτοβιογραφίας, ο συγγραφέας συνομιλεί με ένα μεταμοντέρνο alter ego, έναν σύγχρονο Θησέα του 21ου αιώνα, ο οποίος αναζητάει μια βιώσιμη λύση στο σύγχρονο υπαρξιακό αδιέξοδο.
ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΓΡΑΨΑΝ:
Camille de Toledo, Θησέας, μια δεύτερη ζωή
Γεννημένος στη Λυών της Γαλλίας, ο Camille de Toledo θεωρείται και είναι από τους σημαντικότερους σύγχρονους Γάλλους συγγραφείς. Ιδρυτής της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Συγγραφέων, διδάκτορας συγκριτικής λογοτεχνίας, φωτογράφος, εικαστικός, δοκιμιογράφος και πεζογράφος που τολμά επιτυχώς και πειραματίζεται με τα είδη του λόγου, αναμειγνύοντας τον μύθο, την Ιστορία, τη φιλοσοφία, την ποιητική πρόζα, την αυτομυθοπλασία, το τραύμα και το θραύσμα και, αποτυπώνοντας στα γραπτά του τα αντικρουόμενα συναισθήματα και πάθη και τις παρορμήσεις του σύγχρονου ανθρώπου, η πένα του μετατρέπεται σε κινηματογραφικό φακό που κινείται μέσα στο χρόνο, καταγράφει γεγονότα και αιχμαλωτίζει τη μνήμη σε ένα γκρο πλαν προς το παρελθόν κοιτώντας πάντα στο παρόν και στο μέλλον.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
into-my-books.blogspot.com, 10.10.2024
Μια «Βίβλος των νεκρών» για τον 20ό αιώνα
«Ποιος φονεύει αυτόν που αυτοκτονεί;», μ’ αυτό το φαινομενικά παράλογο αλλά και αναπόδραστο ερώτημα, ο Θησέας, αφηγητής του μυθιστορήματος «Θησέας, μια δεύτερη ζωή» ξεκινά μια καταβύθιση στην οικογενειακή ιστορία, μια αρχειακή έρευνα προκειμένου να βρει απαντήσεις μετά την αυτοκτονία του μεγαλύτερου αδελφού του, του Ζερόμ. Alter ego του συγγραφέα Καμίγ ντε Τολεντό, ο αφηγητής αυτού του μυθιστορήματος μοιράζεται πολλά βιογραφικά στοιχεία με τον δημιουργό του, ενώ επινοεί άλλα επιχειρώντας να συγκροτήσει μια μυθική γενεαλογία του τραύματος, των «ανθρώπων που τρέμουν», του εικοστού αιώνα εντέλει, των προσδοκιών και των διαψεύσεών του, των εγκλημάτων και των αποτυχιών του.
Μετά την αυτοκτονία του μεγαλύτερου αδελφού και τους θανάτους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα των γονιών του, ο αφηγητής, μοναδικός επιζών της γονεϊκής οικογένειας, αλλά και πατέρας ο ίδιος τριών μικρών παιδιών, αφήνει πίσω του το Παρίσι (την πόλη στα δυτικά) για να ζήσει σε μια άλλη χώρα και μια άλλη γλώσσα, την πόλη στα ανατολικά, το Βερολίνο. Θέλει να σβήσει το παρελθόν και να στραφεί προς το μέλλον, να προστατέψει τα παιδιά του από μια δυσοίωνη κληρονομιά. Όμως το σώμα θα τον προδώσει, ακυρώνοντας κάθε προσπάθεια να «σταθεί στα πόδια του», οδηγώντας τον στην πλήρη κατάρρευση, αλλά και αναγκάζοντάς τον να αναζητήσει απαντήσεις.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Έφη Γιαννοπούλου, www.epohi.gr, 3.12.2023
Camille de Tolédo, Thésée, sa Vie Nouvelle
[....το καλύτερο είναι να ξεχάσουμε, να συνεχίσουμε να ξεχνάμε, από πού ερχόμαστε, τις προσευχές που δεν μαθαίνουμε, πρέπει να είμαστε Γάλλοι, μια γαλλική επιτυχία, κι ο Ναθαναήλ δεν θα μιλήσει ποτέ για το παρελθόν˙ παντρεύει την κόρη του, τα υπόλοιπα είναι παλιές ιστορίες˙ εδώ, σε τούτη την κοινωνία, στα 1969,τόσο μακριά από την πομπή των σκιών, τόσο μακριά από το Βισύ, τόσο μακριά απ΄τη γαλλική μικροψυχία, από τη συμμαχία που δεν λειτουργεί, από τους αφομοιωμένους πολίτες που τους αφαιρείται η υπηκοότητα, τόσο μακριά από τη γερμανική τερατωδία, από τη λίμνη Wansee στην πόλη στ΄ Ανατολικά, όπου θα πηγαίνουν τα παιδιά του Θησέα για κολύμπι, τόσο μακριά από τους δύο πολέμους όπου αλληλοσκοτώνονται, όπου η Ευρώπη εξολοθρεύει, η εξουσία τέμνει παντού, διαχωρίζοντας ανάμεσα σε καθαρό και ρυπαρό, στη ζωή και στον θάνατο, στην ανθρωπότητα και την παλιά προσευχή που ο Οβέντ πάλευε να πει˙ το 1969 λοιπόν, με τα μάτια στραμμένα στην Αμερική, προς το beat των ΗΠΑ, χαράσσουμε μια ανοδική διαδρομή˙ συνεχίζουμε να αποσιωπούμε την καταγωγή των μεν, των δε, εκείνους τους κόμπους διαφορετικών πιστεύω, διαφορετικών γλωσσών, διαφορετικών αναμνήσεων, κόμπους από υποψίες τους οποίους η γερμανική ιστορία και η γαλλική αστυνομία επέλυε, τέμνοντας μεταξύ των ονομάτων˙...]
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Βιβή Γ., https://lesxianagnosisbiblioudegas.blogspot.com, 10.7.2023
Ο Γάλλος συγγραφέας Καμίγ ντε Τολεντό μιλάει για το βιβλίο του «Θησέας» και την αυτοκτονία του αδελφού του
Το μυθιστόρημα «Θησέας, μια δεύτερη ζωή» (εκδ. Ποταμός) του Καμίγ ντε Τολεντό (Camille de Toledo, Γαλλία, 1976) είναι από τα καλύτερα ξένα μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν εσχάτως στη χώρα μας, γυρισμένο αριστοτεχνικά στα ελληνικά από τον συγγραφέα Σπύρο Γιανναρά. Εκκινώντας από μια αυτοκτονία μέσα στην οικογένεια, ο συγγραφέας εξακτινώνει το θέμα του σε πολλαπλές κατευθύνσεις, μη φοβούμενος να αναμείξει με δεξιοτεχνία τρόπους αφηγηματικούς και ντοκουμέντα (φωτογραφίες, έγγραφα). Είναι ένα ποιητικό, στοχαστικό, ρέον αφήγημα, που ο αναγνώστης δυσκολεύεται να εγκαταλείψει – αλλά, κυρίως, να ξεχάσει αφού ολοκληρώσει την ανάγνωσή του.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Ηλίας Μαγκλίνης, kathimerini.gr, 20.06.2023
«Θησέας, μια δεύτερη ζωή»: Ένα βιβλίο για τον λαβύρινθο του τραύματος και της μνήμης
Η μονάδα μέτρησης της επιρροής ενός βιβλίου ίσως να είναι οι ώρες που κρατάει τα μάτια μας ανοιχτά μετά από μία εξαντλητική ημέρα. Επί τρεις ημέρες αντάλλασσα λίγες ώρες ύπνου με τις 300 σελίδες του «Θησέας, μια δεύτερη ζωή» των εκδόσεων Ποταμός. Το βιβλίο του Camille de Toledo μονοπώλησε κάθε συζήτηση εκτός σπιτιού και κάθε ώρα εντός του. Μας έφερε ενώπιον όσων θυμάται το σώμα πολύ καλύτερα από τον νου. Επάξια, λοιπόν, το 44ο βιβλίο της σειράς Ποταμόπλοια κέρδισε το δικό του αφιέρωμα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Σοφία Ζουλούμη, tfcmagazine.com, 16.6.2023
«πες μου εσύ, αδελφέ μου ...
ποιος φονεύει τον άνθρωπο που αυτοκτονεί;»
Γύρω από τούτο το αμείλικτο ερώτημα, «εκείνος που επέζησε» (δια)γράφει τη δική του πορεία, (κατα)γράφοντας με όλα τα εκφραστικά μέσα που διαθέτει την μακρόχρονη, κοπιαστική, ενίοτε βίαιη και πάντα επώδυνη προσπάθειά του να καταλάβει. Για να καταλήξει εκεί από όπου ξεκίνησε ο αρχαίος συνονόματός του.
Και μέσα από αυτή την αναζήτηση ο Camille de Toledo καταφέρνει, όχι απλά να ακουμπήσει, αλλά να ξεγυμνώσει όλα εκείνα που κατατρόπωσαν την ανθρωπότητα συνολικά αλλά και τον καθένα ξεχωριστά τον 20ο αιώνα, και που κουβαλάμε ακόμα στις αποσκευές μας όσοι γεννηθήκαμε στα απόνερά του. Με μια γραφή επιβλητική αλλά και ρέουσα, νεωτερική αλλά και αρχαϊκή, ποιητική αλλά και αδυσώπητη, που επιτυγχάνει αβίαστα να φτάσει στο πυρήνα αφού αγγίζει ΤΟ ΜΕΤΡΟ «τόσο, όσο».
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Katerina Koltsida, 14.2.2023
Βιβλιοβούλιο: Καλεσμένος ο βιβλιογράφος Γιώργος Ανδρειωμένος
Το «Βιβλιοβούλιο» είναι μια παρεμβατική εκπομπή που δίνει έμφαση στην επικαιρότητα του βιβλίου προσεγγίζοντάς το με πολλούς διαφορετικούς τρόπους . Mέσα από τους ίδιους τους συγγραφείς οι οποίοι θα μιλούν στην κάμερα, στον Μανώλη Πιμπλή, για τα τελευταία τους βιβλία, για το θέμα που αναπτύσσουν, για τα συγγραφικά τους στοιχήματα, για τη συγγραφική μέθοδο που ακολούθησαν αλλά και για το γενικότερο λογοτεχνικό περιβάλλον, τις αντιλήψεις τους για τον κόσμο, για όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Ακούστε την εκπομπή εδώ
Hellenic Parliament TV, 22.1.2023