Το όνομα του Βασίλη Μπογάκου έχει συνδεθεί με τη γενιά της μεταπολεμικής νεωτερικότητας στην Ελλάδα και τους ιδεολογικούς, τεχνολογικούς και μορφολογικούς κώδικες του δυτικού μοντερνισμού. Η αρχιτεκτονική του ωστόσο χαρακτηρίζεται από αναζητήσεις και πειραματισμούς προς διαφορετικές κατευθύνσεις, από συγκλίσεις και αποκλίσεις από τον διεθνιστικό κανόνα. Δίπλα σε έργα, στα οποία οι διεθνιστικοί συντακτικοί κώδικες κυριαρχούν, συναντάμε μελέτες και υλοποιήσεις που επιλέγουν την υλικότητα του μπρουταλιστικού ύφους ή την ευαίσθητη ένταξη στο παραδοσιακό περιβάλλον ή, αντίθετα, την τεχνολογική εκφραστικότητα και βέβαια μια γραφιστική εκδοχή της πλαστικότητας που δίνει στην επιφάνεια του τοίχου «τη δική της δόνηση –μέχρι το σημείο να ανταγωνιστεί την ίδια την αρχιτεκτονική γραφή».
Το βιβλίο Βασίλης Μπογάκος. Αρχιτεκτονική στοχεύει στην επανατοποθέτηση του αρχιτέκτονα στην ελληνική αρχιτεκτονική σκηνή και με τη δίγλωσση έκδοσή του φιλοδοξεί να κάνει γνωστό το έργο του και σε ένα ευρύτερο διεθνές κοινό.
Το εισαγωγικό κείμενο γράφτηκε από τον François Loyer.
Η καλλιτεχνική επιμέλεια και ο σχεδιασμός του βιβλίου είναι της Ιωάννας Κωστίκα Ι finedesign.
ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΓΡΑΨΑΝ:
Ο Βασίλης Μπογάκος και ο ελληνικός εκσυγχρονισμός
Η μονογραφία για τον Βασίλη Μπογάκο που εκδόθηκε το 2017 έρχεται να προστεθεί στη σειρά των μελετών τις οποίες εδώ και αρκετά χρόνια επιμελείται ο Πάνος Τσακόπουλος, στο πλαίσιο μιας ανανεωμένης ερευνητικής προσέγγισης της μεταπολεμικής ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ο Τσακόπουλος επιμένει στην αποκάλυψη και προβολή του έργου πολλών σημαντικών επαγγελματιών της αρχιτεκτονικής (επαγγελματιών με την καλύτερη δυνατή έννοια του όρου) που πιθανώς δεν εμφαίνονται ως πρωτοπόροι στις επικρατέστερες ιστοριογραφικές αφηγήσεις αλλά έχουν συμβάλλει με το έργο τους στη διαμόρφωση μιας συνολικής εικόνας υψηλού επιπέδου της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής. Γιατί είναι αξιοσημείωτος ο μέσος όρος ποιότητας αυτής της έντεχνης σχεδιαστικής παραγωγής, ιδίως την περίοδο της γενιάς που ο Τσακόπουλος αγαπά να αναδεικνύει (δεκαετίες 1960-80) – μέσος όρος δυσανάλογος μάλιστα με το γενικό επίπεδο του χτισμένου χώρου στην Ελλάδα την ίδια εποχή. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που δεν συναντάται συχνά εκτός Ελλάδος: αλλού, ενώ η δημόσια αρχιτεκτονική αποτελεί ένα σοβαρό κομμάτι της δραστηριότητας και των επιδόσεων των σχεδιαστών της, η ιδιωτική, και κυρίως η παραγωγή της κατοικίας, περιορίζεται συχνά σε ένα επίπεδο χρηστικών κατασκευών. Στη χώρα μας αντίθετα, με τη δημόσια αρχιτεκτονική (ή καλύτερα την αρχιτεκτονική των θεσμών) να αποτελεί τη μεγάλη ασθενή σε όλο τον 20ο αιώνα, η ιδιωτική προσέλκυσε και απέσπασε μεγάλο μέρος της σχεδιαστικής δυναμικής και των επιτυχιών των Ελλήνων αρχιτεκτόνων, με συχνά λαμπρά αποτελέσματα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Ανδρέας Γιακουμακάτος, www.archetype.gr, 28.8.2018
Ελκυστική αρχιτεκτονική μονογραφία
Στο σπίτι των Βαλσαμάκη στο Πικέρμι θαύμασα πριν από χρόνια ένα μοντέρνο επιτραπέζιο φωτιστικό στο καθιστικό τους, τόσο εντυπωσιακό ώστε να επισκιάζει οτιδήποτε άλλο γύρω του. Ρωτώντας για την προέλευσή του έμαθα πως ήταν έργο του γνωστού αρχιτέκτονα Βασίλη Μπογάκου, μια δραστηριότητά του που αγνοούσα.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
Του Δημήτρη Φιλιππίδη, www.efsyn.gr, 18.3.2018
Με την ωραία φωτογράφιση του βιβλίου από τον Κ. Καζολέα
Το Δεκέμβριο του 2017 κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο του Παναγιώτη Τσακόπουλου το οποίο ανιχνεύει και παρουσιάζει το έργο του Έλληνα αρχιτέκτονα Βασίλη Μπογάκου. Η μονογραφία κυκλοφορεί σε μια δίγλωσση έκδοση επιμελημένη από την Ιωάννα Κωστίκα από τις εκδόσεις Ποταμός
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ
www.archisearch.gr, 13.3.2018